זאגוריה - 31/3/2010

בבוקר נפרדנו לשלום מהמנזרים התלויים של מטאורה ושמנו פעמינו לעבר מקבץ  הכפרים של זאגוריה השוכן על רכס הרי הפינדוס המכונה גם זאגורוחוריה.

כיוון שמדובר בנסיעה ארוכה החלטנו לעצור בדרך במספר נקודות עניין, ראשית עצרנו בכפר מצובו (Metsovo) שהיה במקורו יישוב רועים קטן שנהנה מחסדו של השליט העות'מאני על שום שהגן על מעבר ההרים ואפשר לכוחותיו לעבור בו בבטחה, כיום תושבי הכפר עוסקים רובם ככולם בתיירות – מי מוכר מזכרות, מי ממתקים ומי מפעיל מאפייה או טברנה בה גדיים מסתובבים על שיפוד (אכן מראה מלבב והריח גם כן..).

אנחנו הסתפקנו בבורקס תורכי (עות'מאני) לנו ובננה ואבוקדו ליעלה והמשכנו בדרכנו.

התחנה הבאה במסענו לזאגורה הייתה מערת הנטיפים פראמה (Perama) אליה הגענו בעקבות אתגר ניווטי לא קטן. (המערה שוכנת באמצע הכפר ומוסתרת ע"י חנויות של מזכרות...) למרבה המזל הגענו בדיוק בזמן לסיור האחרון.

הביקור במערה היה חוויה קסומה במיוחד ליעלה שזו לה הפעם הראשונה במערה בכלל ובמערת נטיפים בפרט, היא כמובן נהנתה גם מהסבריה של המדריכה ביוונית ואז באנגלית. המערה, שנתגלתה במקרה בזמן מלחמת העולם השנייה ע"י אנשים שחיפשו מסתור מהנאצים, התבררה כאחת ממערות הנטיפים המרשימות באזור הבלקן ובה שפע של צורות מרהיבות של נטיפים וזקיפים. מהמערה יצאנו לעבר תצפית מרהיבה על העיר יואנינה כולה ועל האגם שלמרגלותיו היא שוכנת.

משם המשכנו לנקודת הלינה שלנו בכפר אניו פדינה ( Ano Pedina), שהוא לא יותר מאוסף שם כמה עשרות בתים שנבנו בן המאות 17-19 ונראה כאילו לא השתנה בו דבר מאז. הבניה בכפרי האזור נעשית מלוחות הצפחה שנאספים בקלות מההרים מסביב – שילוב מושלם בין אדריכלות וטבע.  המלון שלנו התגלה כעתיק מבחוץ אך מעוצב ומוקפד להפליא מבפנים. את פנינו קיבל בחמימות יאניס, מנהל המקום ואף סייע להדליק את הקמין לעת ערב, ולתכנן לנו את יום הטיול למחרת.

הכפרים מנקדים את הרכס, ומאפשרים תצפית מרהיבה לעבר ערוץ הויקוס, שהוא לפי ספר השיאים של גינס, הערוץ העמוק בעולם – 900 מטר כאשר המרחק בין המצוקים בשני צידי המעוק אינו עולה על 1100 מטרים. הנוף והתחושה מדהימים וקשה להעביר אותם בתמונות.
בכפר מונודנדרי (Monodendri) ביקרנו במנזר המשקיף על הערוץ ובהמשך טיפסנו במסלול רגלי היוצא מהכפר קפאסובו  (Kapessovo). את היום סיימנו באחת מתוך חמשת המסעדות בכפר הקטן (כבר אמרנו שהכלכלה המקומית מבוססת על תיירות) – אנו נאלצים להסכים לדברי מארחינו יאניס – כי גם המסעדה הזו, כמו כל האחרות בכפר היא The best!