מזרח הולנד - 19/8/2016

כפר הנופש Rabbit Hill אידאלי לילדים, יש בו מגרש משחקים צמוד לבקתה, מרחבים להתרוצץ, בריכה מקורה, ג'ימוברי ומגרש משחקים נהדר. הדירה עצמה הייתה מאובזרת בצורה בסיסית אך מספקת. נאמר רק שהיה נחמד לו היו מציעים לנו את המיטות...

למחרת מזג האוויר האיר לנו פנים והחלטנו לבלות את היום בפארק הוחה ולואה (De Hoge Velwe). החנינו את הרכב מחוץ לפארק ומיד ניגשנו לבחור אופניים. האופניים ניתנים חינם, הם אמנם בסיסיים אך רובם במצב מצויין. שימו לב שאופניים מיוחדים עם נגרר או טנדם, ניתנים להשכרה במרכז המבקרים בלבד. חוצמזה בהולנד לא שמעו על גלגלי עזר,  ילדים קטנים מאוד יושבים בכיסאות עם ההורים וגדולים יותר פשוט צריכים לרכב בעצמם ( ליעלה נדרש מעט שיכנוע J) עיינה נהנתה על נטע במנשא הבטן כשנטע מדוושת.

הפארק מקסים והרכיבה בו הייתה קלה ונעימה אפילו ליעלונת שלא מורגלת במרחקים כאלה. כשהגענו למרכז המבקרים החל לרדת גשם וניצלנו את ההפוגה למרק חם בקפיטריה.

משם המשכנו ברגל למוזיאון קרולר מולר. (Kroller-Muller Museum)  את הכרטיסים יש לרכוש בכניסה לפארק והכניסה על אופניים אסורה. את המוזיאון שמורכב למעשה מפארק פסלים ומוזיאון סגור הקימה הגברת קרולר מולר שאספה את היצירות ותיכננה את המוזיאון כולו מתוך מחשבה עמוקה על אדם וסביבה והקשר שבין היצירה ליצורים המקיפים אותנו. במוזיאון הסגור השקענו מרצנו באולם ון גוך בו האוסף השני בגודלו של יצירות ון גוך, היה פשוט מקסים. לקינוח ביקרנו במרכז המבקרים שמספר את סיפורו של הפארק והזוג קרולר מולר שהקימו אותו ועל החי והצומח  שבו מעל ומתחת לאדמה.

ביום המחרת מזג האוויר כבר לא האיר לנו פנים, אך למזלנו הולנד מחזיקה בשיא עולמי של מספר מוזיאונים לנפש וכך מצאנו עצמנו במוזיאון התעופה (Aviodrome). עופריקי שלנו מתעניין במטוסים מבטן ומלידה ובשבילו המוזיאון היה לא פחות מגן עדן עלי האדמות. יוחאי שמח להסביר לילדים על ההבדלים בין מנועי בוכנה וסילון, לבלות אתם בסימולטור ולראות מקרוב ממש את בואינג ה-747. לשימת לבכם הקפה בקפיטרית המוזיאון הוא אכן קפה של מטוסים (בעעע).

גם ביום הבא תפס אותנו גשם, לפיכך שמנו פעמינו לעבר אוטרכט (Utrecht). את הביקור בעיר התחלנו במוזיאון הרכבות(Het Spoorwegmuseum) . שימו לב שהחניון במוזיאון אמנם חינמי אך נסגר בחמש (כמו כל דבר בהולנד).

מוזיאון הרכבות הוא מעין פארק שעשעועים קטן שנושאו רכבות. אין בו המון אינפורמציה אך הוא חוויותי מאוד, הילדים נהנו ההורים קצת פחות. משם המשכנו ברגל למוזיאון תיבות הנגינה(Museum Van Speelklok tot Pierement)  שנמצא קרוב יותר למרכז העיר. הצטרפנו לסיור מודרך עם מדריכה מקסימה שהפעילה למעננו כמה תיבות נגינה, חלקן עצומות ממש. את הסיור המשכנו עצמאית ולמדנו על עקרונות ההפעלה של תיבות נגינה מסוגים שונים, קינחנו בגלידה על שפתה של תעלה.

למחרת השמש שבה להאיר לנו פנים והחלטנו לנצל את מזג האוויר הנאה כדי להצפין לשיט תעלות בחיטהורן (Giethorn). אין לתאר את יופיו של המקום הזה, העין לא שבעה והמצלמה לא מצליחה להעביר כמה המקום הזה פשוט מושלם. התעלות, בתי העץ שעל גדותיהן, הגינות המטופחות לתפארת הברווזים בין שושנות המים, כאמור פשוט מושלם.  אנחנו ממליצים לא להתעכב במרכז הכפר אלא להצפין ברכב ולחפש סירות להשכרה באחד מבתי העסק שלאורך הנהר. אנחנו שכרנו סירת וינטג' מתוקה ומטופחת שגם הילדים נהנו להשיט. ע"פ המלצתה של שלומית מחברת ספר ההדרכה, גם הקדשנו זמן לטיול רגלי בסמטאות הכפר  - אכן שווה להשקיע את הזמן.

ביום המחר ביקרנו בארמון הט לו (Het Loo) שהיה מקום משכנה של משפחת המלוכה מהמאה ה 17 ועד למותה של המלכה וילהלמינה בשנת 1964. את הסיור התחלנו בארמון עצמו ובעזרת המדריך הקולי (באנגלית)  למדנו על אנקדוטות מחיי משפחת המלוכה. בעיינינו שיאו של הביקור היה דווקא פארק הארמון שמשתרע אחרי הגנים. הצמחיה הטבעית, שני האגמים והשבילים שביניהם מהווים תפאורה מושלמת לטיול רגלי קליל ונינוח או לנמנום קל. את היום סיימנו בבריכה המקורה של כפר הנופש.

למחרת שמנו פעמינו לאמסטרדם (Amstredam). התכנית היתה להגיע לסיור מודרך בעשר וחצי בכיכר דאם. יומרני? בהחלט. השכמנו קום, הלבשנו, ציחצחנו, הכנו סנדביצ'ים לכווולם, העמסנו את הילדים ויצאנו לדרך. החננו את הרכב באיצטדיון האולימפי ומשם לקחנו את הטארם לכיכר דאם והגענו בדיוק בזמן לתפוס את הסיור של 11:15, גם טוב. זכינו במדריכה אמריקאית חמודה בשם מורגן שהוליכה אותנו ברחובות העיר במשך כשלוש שעות וסיפרה לנו בחן אמריקאי טיפוסי על העיר, הסמים, ההצפות, הגבינות והזונות. היה מרתק וכל הילדים התנהגו למופת ואפילו לא שאלו יותר מידי שאלות כשפסענו ברובע החלונות האדומים ("אמא, מה האישה הזו מוכרת?"). אחרי כל זה הספקנו עוד לבקר ברייקסמוזיאום (Rijksmuseum)שכמובן גם הוא נסגר בחמש. לסיום סיומת קינחנו בפנקייק הולנדיים עמוסי תוספות וחזרנו לדירה עייפים אך מרוצים.

חשוב חשוב – בעת התשלום בחניון האיצטדיון האולימפי יש לסרוק במכונה את כרטיסי הטראם מה שמוזיל את החניה ליורו אחד (במקום 30 !!!).