מרכז הולנד - 26/8/2016

בבוקר המחרת נפרדנו מגבעת הארנבונים ושמנו פעמינו דרומה לעבר ליידן (Laiden). תכננו להתחיל את היום בביקור במוזיאון הטבע של ליידן, אך מכיוון שהיה יום יפה ותאונה קשה על הכביש המהיר גרמה לנו לבלות ברכב הרבה יותר ממה שתכננו, החלטנו לעצור בדרך באגם Vlietland  שנמצא בטבורו של הלב הירוק, האזור הכפרי שבין האג, רוטרדם, אמסטרדם ואוטרכט.

לאחר בירור קצר בלשכת התיירות למדנו שניתן לשכור אופניים בקרבת מקום (https://www.laplace.com/nl/locations/detail/la-place-zoeterwoude/) באתר ההשכרה אמנם אין אופניים שמתאימים לילדים (ישראליים) וגם לא אופניים עם כיסא מתאים (ואת זה עופרי למד על בשרו) אבל יש שוק אוכל קטן ומוקפד וגן שעשועים נהדר. כל זה לא ריפה את ידינו ושכרנו נגרר לגדולים שיוחאי גרר במיומנות של נהג ריקשה, עיינה רכבה על נטע במנשא. הקפנו את האגם ברכיבה נינוחה בין השדות והתעלות והיה פשוט מקסים.

את בוקר המחרת התחלנו בקפה על שפתה של תעלה בליידן. משם המשכנו לטחת הרוח "הבז" ששימשה כטחנת קמח. בתוך הטחנה מוזיאון בן שבע קומות שממחיש את החיים בטחנה ואת עקרונות פעולתה. מדהים כמה פיסיקה והנדסה יש המפעל האדיר הזה. משם המשכנו אל השוק, שם התפנקנו במטעמים מפאר הקולינריה ההולנדית – צ'יפס, סטורפוופל וליקריץ. סיימנו את הביקור ב"מצודה" שמתנשאת על גבעה קטנה (ממש קטנה), נאמר רק שכמי שמגיעים ממסורת צלבנית והרודיאנית לא התרשמנו.

למחרת הגיעה שעתנו להיפרד מהולנד, מכיוון שהטיסה הייתה אמורה לצאת רק בשעות הערב (מיותר לציין שאיחרה בשעתיים), החלטנו להספיק לגנוב לנו עוד קצת הולנד ונסענו להאג (Den Haag). ובכן האג היא לא הולנד, אם בכל מקום אחר בו ביקרנו סביבנו נראו בעיקר הולנדים בהירים שיער וגבוהים להתקנא, מדוושים בנחת על אופניים, הרי שהאג היא עיר מהגרים – אפריקאים, אסייאתיים וערבים בכל אשר תפנה. יחד עם זאת, הביקור במוזיאון אשר, גאון הפרספקטיבה, הריצוף והאינסוף, ששוכן במבנה נהדר ששימש כמעון החורף של המלכה האם היווה סיום ראוי לטיולנו.