טיול במלטה וגוזו - 29/3/2018

רשומות הטיול

היום הראשון של הטיול הוקדש להתארגנות, התמצאות ראשונית והצטיידות לסדר הפסח שנחגג למחרת כהלכתו.

ביום השני בו חל ערב פסח אבל גם יום שישי הטוב של חג הפסחא בו לפי האמונה הנוצרית נצלב ישו. בהלצת המקומיים שמנו פעמינו לעבר מדינה(Mdina)  בירתה הקדומה של מלטה שבה רק ביום זה כל הכנסיות, כולל אלו שסגורות בדרך כלל, פתוחות. לאחר נסיעה מעט מפרכת באטובוס הציבורי, הצטיידנו בלחמניות עם צימוקים המעוטרות בצלב שנאפות במיוחד לחג הפסחא בכניסה לעיר. שוטטנו בין הסמטאות, נהננו מחנות יצירות זכוכית מופלאה ומביקור בקתדרלה המרכזית שלבשה יום חג. לבסוף סיירנו לאורך החומות המשקיפות על האי כולו ומהוות אחת מנקודות התצפית הנפלאות במלטה. אחרי ארוחת צהריים מאוחרת וסבירה בראבאט (Rabat) הסמוכה שבנו אל המלון להתכונן לליל הסדר בו סיפרנו על יציאת מצריים אל תוך הלילה.

למחרת השכמנו קום והצטרפנו לסיור ניחוחות, טעמים ואהבה באי גוזו (Gozo) בהדרכתה ובהפקתה של ליהי זיו. אוטובוס התיירים אסף אותנו מהמלון לעבר נמל צ'ירקאוואה(Cirkewwa)  ממנו יוצאת מעבורת לאי גוזו מידי 45 דקות. בהגיענו לאי חיכה לנו אוטובוס נוסף שליווה אותנו במהלך היום. הסיור החל במערת קליפסו (Calypso cave) הסגורה לציבור אבל מהווה נקודת תצפית נהדרת על החוף החולי היחידי בגוזו, חוף רמלה (Ramla Bay). משם המשכנו לעבר בריכות המלחSalt Pans  שבמפרץ Xwejni. הבריכות שנחצבו במקום ע"י הרומאים משמשות לכריית מלח עד עצם היום הזה. מי הים ממלאים את הבריכות הנמוכות וכשהם מתאדים קוצרים את המלח שמצטבר בקרקעיתן.

משם המשכנו לחלון הכחול (azur window) - כעין רגל אבן שדרכה בים והשאירה חלון תצפית מרהיב. לצערינו אחרנו בשנה מאחר ופעילות טקטונית באיטליה גרמה לחלון לשקוע בים במרץ 2017 אך הזיכרונות, המפרצונים היפים ובריכת מי ים שנכנסה בתוך מערה נוספת עדיין מהווים מוקד משיכה לתיירים. משם המשכנו לטעימות ליקר סברס (= מלכודת תיירים) בה השקענו מיטב כספנו בתוצרת מקומית, מעבר לכביש השפרצנו מי מעיין קרים. מהחנות המשכנו לעבר ראבאט ויקטוריה (Ir-Rabat), עיר הבירה של העיר גוזו, לטיפוס ותצפית מהמצודה המרשימה.אז שבנו חזרה אל הנמל שם תפסנו ברגע האחרון את המעבורת חזרה לצ'ירקאוואה. שבנו למלון לעת ערב עייפים אך מרוצים.

למחרת, כדי לקצר טווחים שכרנו מיניבוס מקומי לעבר שוק הדגים של מרסהשלוק (Marsaxlokk). השוק אינו מרשים במיוחד אבל נמל הדייגים הקטן וסירות הדיג המצוירות משרים אווירה ים תיכונית נהדרת. לאחר קפה בכיכר ומנוחה קצרה יצאנו ברגל לעבר מערת ח'אר דאלאם(Ghar Dalam Cave) . חצי שעה הליכה אליבא דה Google Maps בדרך טובה (גם לעגלה) מה שגילינו בדרך הוא שהמסלול עובר בחלקות פרטיות. לשמחתנו מלטזי מקומי וחביב פתח בפנינו כמה שערים והכווין אותנו בין שדות מעובדים ופרגים לעבר האתר. ח'אר דאלאם הוא למעשה מערה קרסטית עתיקה בה נמצאו שרידים פרה היסטוריים מהתקופה שאחרי עידן הקרח. מסתבר כי בעת עידן הקרח מלטה היתה מחוברת יבשתית לסיציליה ודרכה לאירופה כולה, סדין הקרח שבארצות סקנדינביה דחק מיני בעלי חיים דרומה לכיוון מלטה. כשנמסו הקרחונים מי הים עלו משמעותית ומלטה התנתקה מהיבשת. בעלי החיים שנשארו על האי נאלצו להתאים עצמם לתנאים החדשים וכך התפתחו מיני פילים והיפופוטמים ננסיים ששרידיהם נמצאו במערה.

הביקור באתר כולל ביקור במוזיאון קטן ובמערה והוגדר בעיניינו כמוצלח מאוד. משם לקחנו אוטובוס מקומי חזרה לוולטה הבירה ומשם לסלימה. ארוחה מזינה בבורגר קינג סגרה את היום.

ביום המחרת אחרי יקיצה טבעית וארוחת בוקר דשנה במיוחד יצאנו לעבר וולטה (Valletta) הבירה אליה הגענו בשעות צהריים מוקדמות. פתחנו את הסיור בסרט 5D המספר את תולדות האי, חוויה מקסימה שנוגעת בכל החושים והשאירה את הצעירים שבחבורה פעורי פה. משם המשכנו לסיור בעיר לאורך החומות וגני באראכה העליונים ((Upper Barrakka Gardens לעבר מוזיאון האריכאולוגיה ((National Museum Of Archaeology שמציג מגוון מוצגים מהתקופה המגליתית ועד הפניקית שנמצאו ברחבי האי. החשובים שבהם צלמיות פולחן דשנות שנמצאו באתרים הפרההיסטוריים המתוארכים 3600 לפנה"ס ( 1000 שנה לפני הפירמידות!) – מוזיאון קטן אך מרשים מאוד.

ביום הבא שכרנו מיניבוס צמוד שליווה אותנו לאורך היום. התחנה הראשונה שלנו היתה נקודת תצפית אל המערה הכחולה  (Blue Grotto)משם המשכנו אל ח'גר אים(Hagar Qim)  והאתר הסמוך אליו מנג'דרה L -Imnajdra))  שניהם מקדשים פרהיסטוריים עצומים ומרשימים שנבנו לפני כ 5000 שנה. מהמקדשים המשכנו לתצפית נוספת מצוקי דינגלי Dingli Cliffs)) ומשם לראבאט שם אכלנו ארוחת צהריים נהדרת במסעדת Cosmana Navarra וביקרנו בקטקומבות של סאן פול (St. Paul Catacombs) שם סיירנו בין הקברים התת קרקעיים, ביניהם אפילו קברי יהודים המסומנים במנורת שבעת קנים. מראבאט יצאנו חזרה אל סלימה ובדרך הספקנו עוד לעצור בכנסיה המרשימה של מוסטה (Mosta) ששרדה הפגזה ישירה במלחמת העולם השניה.

את היום האחרון לטיולנו פתחתנו בשיט מפרצים. השיט שיוצא מסלימה ונמשך כשעה וחצי הוא טיול מושט ומודרך העובר לאורך הנמלים והמפרצים של סלימה, וולטה ושלושת הערים ומספר את סיפורה של מלטה מימי ההוספיטלרים שקיבלו אותה מידי הכנסיה כדי להגן מפני הפלישה התורכית הצפויה תמורת בז אחד ועד לימינו אנו. בתום השיט תפסנו אוטובוס לוולטה שם ביקרנו בקתדרלה המופלאה של סנט ג'ון (St. John’s Co-Cathedral) וקינחנו בקפה ועוגה ב Caffe Cordina‏ הוותיק ובזאת תם ונשלם.