מזרח כרתים - 10/12/2019

כרתים אהובתנו, 6 שנים חלפו מאז ביקורנו האחרון בה. טיסה קצרה (ממש קצרה), ים, אווירה נהדרת ואוכל מעולה בתוספת יום חופש אחד לטובת שלשוש יום כיפור - מה עוד אפשר לבקש?
תחילת אוקטובר, סוף העונה בכרתים, המסעדות ואתרי התיירות לא עמוסים, האווירה נינוחה והמקומיים מסבירי פנים. יצאנו מהבית ב 0540 וארוחת צהריים כבר אכלנו בטברנה נהדרת בחוף היום של הרקליון. משם המשכנו לאקווריום של כרתים, המציג את מיטב הדגה של הים התיכון כולל כמה כרישים אימתניים במיוחד וצב ים בשיקום. מהאקווריום נסענו לדירה המתוקה שלנו באלונדה לחופה המזרחי של כרתים.

למחרת התעוררנו בעצלתיים ושמנו פעמנו לעבר הכפר פלאקה, ממנו שטנו 8 דקות בסירה לעבר האי ספינלונגה. האי, שהיה בשליטת הונציאנים ואחריהם הטורקים, שימש בתחילת המאה העשרים כמושבת מצורעים והיווה השראה לספר הנפלא "האי של סופיה". שוטטנו לנו בין שרידי המבנים ונדבקנו למדריך מקומי שסיפר אודות החיים במושבה וחיי הקהילה של המוצרעים, כיצד ננטש האי עם מציאת התרופה לצרעת וכיצד זכה לחיים חדשים עם פירסום הספר. מפלאקה המשכנו לכפר קטן בשם פורני, בו נדמה שהזמן עצר מלכת, למרות שכמחצית הבתים ננטשו קסמו לא פג, הדלתות הצבועות, סוכות הגפנים והכדים הפורחים משרים בו אווירה מעוררת השראה. מפורני המשכנו לאגיוס ניקולאוס, עיירת חוף מתוקה ותיירותית בה אכלנו ארוחת ערב טובה על רקע שקיעה ורודה מאוד.

ביום השלישי שמנו פעמינו לעבר רמת לאסיתי. עצרנו  בכפר קראצי לקפה יווני של בוקר ומיץ רימונים בצילו של עץ הדולב הענקי שבמרכז הכפר. משם, דרך מטעי זיתים ואין ספור טחנות מים נסענו עד למערת דיקטאון, הידועה גם בשם "מערת זאוס". המערה, מערת נטיפים לא גדולה בה מתוקה להפליא ניצבת בשורה אחת עם מערות נטיפים אחרות בהן ביקרנו (היוגורט עם התוספות בכניסה ומיעוט המדרגות בתוכה הוסיפו לה נקודות). משם נסענו לאכול (שוב) בטברנה משפחתית ונפלאה מנה פשוטה של בשר, תפוחי אדמה וצזיקי אבל מי בכלל צריך יותר מזה.

את היום הרביעי הקדשנו לחוף הים. בחרנו חוף חולי ונחמד מרחק 25 דקות נסיעה מהדירה שלנו, אמנם היה קצת מעונן אבל זה לא הפריע לילדים לבלות שעות במים ובבנית מוניומנטים הנדסיים מחול.

ביום האחרון נסענו לקנוסוס. למרות שכר ביקרנו בה בעבר קשה שלא להתפעל מהמפעל ההנדסי הזה שפינק את תושביו במים זורמים ותשתית ביוב כבר לפני 4,000 שנה(!). מדריכה מקומית ליוותה את ביקורנו בהסברים אודות הארמון שנחרב פעמיים בעקבות רעידות אדמה, המרכז הפולחני שהיה במקום והאגדות שנולדו בו ומצוטטות בתרבות המודרנית עד היום (המינטואור, הלביריטנט, דדלוס ואיקרוס). משם המשכנו לביקור קצר (מידי) במוזיאון הארכיאולוגי של הרקליון המציג מוצגים מהחפירות בקנוסוס ובמקומות אחרים ברחבי האי. בהחלט עוד נחזור.