סיציליה - 4/1/2023

בפסח תשע"ג החלטנו לחדש מסורת ישנה ולנסוע בהרכב משפחתי מורחב לחגוג את החג בגולה הדוויה. הפעם הצטרפו אלינו סבא אלישע, סבתא דפנה, דוד איתי, דודה מירב וסול הקטן. היעד הנבחר סיציליה! כמו תמיד, טיסה קצרה (3 שעות לקטאניה בהלוך ועוד פחות בחזור), אוכל מעולה ומעט נסיעות (יחסית) עזרו לנו לבחור את יעדנו. לצערנו, אין עדיין ספר של המשפחה המטיילת אודות סיציליה (לתשומת לבך שלומית יפת ביאליק!) ולכן לטובת התכנון נעזרנו בכמה אתרים ביניהם זה וגם זה האינפורמטיבי עד מאוד. במהלך הטיול לטובת עובדות היסטוריות ואחרות נעזרנו בספר "סיציליה" בהוצאת "העולם". כדי לחסוך בנסיעות החלטנו להתמקד בחלקו המזרחי של האי בלבד. את הלינה הזמנו כרגיל דרך Booking.com ויאללה לדרך. הקרדיט לתמונות לדפנה, איתי, מירב, נטע ויוחאי.

בשישי בצהריים נוחתים בטרמינל A של שדה התעופה קטאניה, כבר בביקורת הגבולות הבקרים החייכנים והשרמנטיים מזכירים לנו (לנטע) כמה כיף להיות באיטליה! אבל אז אנחנו מגלים שיש מסע רגלי עד למשרדי השכרת הרכב והחום, הצפיפות והיעדר המדרכות קצת מקלקלים לנו את השמחה. הילדים נרתמים ומגלים סבלנות שיא, אנחנו מקבלים מרצדס שחורה, אוטומטית ומפנקת, מתארגנים על נ.צ., קשר עין בין הרכבים ונוסעים בשיירה ל Enna ההררית. העניין העיקרי באנה הוא המצודה הלומברדית מהמאה ה 13 והעובדה שהיא נמצאת בחצי הדרך לAgrigento, יעדנו הסופי לאותו היום. כבר בחניון הציבורי מקבלים את פנינו עצים מקושטים א'לה שפרה קורנפלד וכמה כנסיות, אבל מכל זה ניתן להתפעל רק על בטן מלאה. אנחנו עוצרים פחות או יותר במסעדה הראשונה עם ציון מעל 4.2 שמוצאים (מיותר לציין שלא מגישים שום מזון בטיסת ישראייר). הלוק של אולם אירועים משנות השמונים, אין פיצות (ככה זה בצהריים) אבל השירות לבבי, הפסטות טריות, וגם הבירה המקומית נחמדה מאוד. יוצאים שמחים, שבעים וטובי לב ומתחילים לטפס על Via Roma לעבר המצודה. מטפסים למגדל השמירה והנוף פשוט מרהיב! בדרך חזרה עוצרים לגלידה ועוגיות ליד הכנסיה (אחת מהן). יום בלי גלידה באיטליה הוא יום מבוזבז!! משם ממשיכים היישר ל B&B שלנו באגריג'נטו. החניה מאתגרת אבל המארחים הנחמדים שלנו והנוף מהקומה ה 12 אל המפרץ ועמק המקדשים משכיחים מאתנו הכל. מסיימים את היום בפיצה סיצילאנית בעיר העתיקה. זה הולך להיות פסח משמין!

היום השני מתחיל בארוחת בוקר מקומית עליה טורחים המארחים שלנו, לחם שטוח מרוח בשמן זית, ריבה מקומית, מלח ותבלינים, לצדו מיני מתיקה, גבינות, פרשוטו, צימוקים ואגוזיםיחד עם הקפה המעולה והנוף היפה מהמרפסת מה עוד אפשר לבקש. משם נוסעים ראשית למוזיאון האריכואולוגי המאגד ממצאים מעמק המקדשים והסביבה. המרשים שבהם הוא "טלמון" פסל ענק שעל פי ההערכות היה אחד מהתומכים של גג מקדש זאוס. המקדש נבנה ככל הנראה במשך 70 שנה כדי לציין את נצחון היוונים על הקרתגים אך למרבה הצער לא שרד אם בשל רעידת אדמה או פלישת הקרתגים או בפקודת הקיסר הביזנטי. עוד במוזיאון דגם מרהיב עשוי משעם של המקדש וגם עדויות למפעל קרמיקה לייצור צלמיות שפעל באזור. משם ממשיכים "לעמק המקדשים" הוא גולת הכותרת של ביקורנו באגריג'נטובכניסה לאתר צדה אותנו מדריכה מקומית בשם אנה שמלווה אותנו בסיורנו ( 20 יורו למבוגר). המקדש המרשים ביותר, מקדש קונקורדיה, נבנה במאה החמישית לפני הספירה והשתמר בצורה מופלאה. זאת בזכות שימוש רציף של תושבי המקום ושיפוץ שנעשה בו ב 1748. המקדש גם משמש כסמל של אונסק"ו והוא באמת יפהפה ומצטלם נהדר. משם ממשיכים לביקור בוילה הנפלאה ובגנים של האציל האנגלי שתרם לשימור ופיתוח העמק כולו. מקנחים בארנצ'יני וקאנולה במלכודת התיירים שבמקום וממשיכים לשנ"צ ערב בחדרנו. בערב מתפנקים במסעדה מפנופנה Sal8 שלמרות פינפונה מתהדרת בשירות לבבי מאוד ולא מתנשא (אפילו הילדים זכו שם ליחס מיוחד). מקנחים בעוד קאנולה ומגיעים למסקנה שעוגת תפוחים זה יותר טעים.

היום השלישי נפתח בארוחת בוקר אף מפנקת מקודמתה של ברוסקטה מתובלת להפליא, חביתת חומוס ומלאאא מתוקים נפלאים. אחנחו נפרדים בצער מהמארחים החביבים שלנו ושמים פעמינו חזרה מערבה לעבר טאורומינה. בדרכנו עוצרים בוילה דל קזאלה שנבנתה במהלך המאות השלישי והרביעית לספירה ושימשה ככה"נ דמות פוליטית בכירה של הממשל הרומאי. הוילה מעוטרת בפסיפסים מרהיבים שנשתמרו להפלא ומתארים את השימושים של החדרים השונים, חיי היומיום של הדיירים ומסעות צייד מופלאים. גם כאן מצטיידים במדריך מקומי שמלווה את סיורנו. מהוילה ממשיכים לעיירה Piazza Armerina, בצהרי יום ראשון העיירה מתבררת כאפורה ושוממה ושיא הביקור בה היה גלידה מקבינה של טנדר ו(עוד) כנסייה.מפיאצה ארמרינה ממשיכים ל Taormina שהיא באמת פנינת חמד אמיתית (ותיירותית).

כיוון שלטאורומינה לא ניתן להיכנס ברכב מחנים את הרכב מחוץ לעיר, בחניון LUMBI, ממנו יש שאטל חינמי בכל כמה דקות למרכז העיר העתיקה, זהו סידור נוח מאוד אך בכל זאת כדאי לוודא את מרחק מקום הלינה מהתחנה ולהסחב עם כמה שפחות ציוד... כדי להנות מכמה רגעים אחרונים של אור יוצאים בזריזות אל ה Villa Comunale di Taormina, גנים ציבוריים נפלאים המשקיפים על המפרץ ובמרכזם וילה נהדרת שנבנתה ע"י אצילה אנגליה שנשבתה בקסמיה של העיר. על מסעדת טירמיסו בה מסיימים את היום המליצה לנו מקומית חביבה הרחק מהמולת התיירים. היה מוצלח!

למחרת למרות מזג האוויר העגמומי אנחנו מבקשים להנות עוד קצת מהקסם של טאורומינה וקופצים לביקור חטוף בתיאטרון היווני שנבנה במאה השלישית לפני הספירה ושופץ ע"י הרומאים במאה השניה לספירה. הנוף לים ולהר האטנה עושים את שלהם גם במזג אוויר מ%#$#$. משם לאחר עצירה נוספת בגנים (הם יפים גם באור יום) יוצאים צפונה לעיר הנמלMilazzo  בדרך ליעדנו לאותו יום האי הגעשי Stromboli. במילאצו, בגשם שוטף ובאופטימיות לא סבירה מצליחים לתפוס ברגע האחרון את המעבורת לסטרומבולי. התכנית היתה לבלות שם את הלילה ולחזות בפלא המופלא של הר געש פעיל מתפרץ בחשכה, נשמע קסום ורומנטי וחד פעמי אבל הים לא לטובתנו... לאחר שעתיים של הפלגה סוערת במעבורת מכריז הצוות שאין אפשרות לעגון בסטרומבולי ואנחנו חוזרים על עקבינו.

מכיוון שהספיקו לנו הטלטלות מחליטים לחנות בתחנה הראשונה בדרך חזרה – האי Lipari, ויורדים עם שאר הנוסעים כמו עכברי יבשה רטובים שנמלטים מספינה טובעת. תוך דקות מוצאים B&B מרחק הליכה מהנמל, מתמקמים, מתייבשים, מקבלים הכוונה מיסמין האנגליה בקבלה לסופר וגם המלצה על מסעדה Ristorante Il Corallo ומצבנו משתפר לאין ערוך.

למחרת השמש מאירה לנו פנים, אנחנו מחליטים לוותר על שיט לסטרומבולי ולהכין לימונדה מהלימונים של ליפארי במקום. לאחר ארוחת בוקר מפנקת מאוד במחיר החדר יוצאים לטיפוס רציני למצפה Osservatorio Geofisico di Lipari. הדרך מתפתלת לה ראשית בין סמטאות הכפר ואחר כך בנוף הטבעי של ליפארי, בין עיריות ולוטמים ושאר מינים מקומיים עד לשיא בנוף משגע של איי הסביבה ובראשם האי וולקנו על הלוע המעשן שלו. בדרך למטה כולם כבר עייפים ורעבים, אוספים את המטלטלין ונעצרים במקום קטן שמגיש בדיוק 2 מנות – פסטיציו וחצילים בפרמז'ן ועגבניות שניהם עשויים לכדי שלמות. בדרך למעבורת עוד עוצרים לגלידה (יום בלי גלידה הוא יום מבוזבז וגם שיהיה גם מה להקיא בדרך חזרה..). הדרך חזרה הרבה יותר קצרה והמעבורת יותר מהירה תוך שעה כבר במילאצו, קפה ויאללה Catania. מגיעים לקטאניה כבר בחושך, העיר מוזנחת מלוכלכת ומלאה מהגרים הדירה שלנו קרובה מאוד לכיכר הראשית משמע אין חניה אבל יש מיליון מדרגות. יוחאי משאיר את נטע עם הילדים וסבתא דפנה בחדר בריחה. המשימה:  לפצח 3 מנעולים לטפס 2 גרמי מדרגות עם 5 מזוודות סבתא ו2 ילדים ולהיכנס לדירה. הצלחנו! יוצאים לצוד מזון במעדניה קטנה, נקניקים וגבינות, ירקות אצל הבנגלדשי ממול, נצטרך למצוא סופר יותר רציני לליל הסדר. ארוחת ערב בחדר ולמיטות.

למחרת מתחילים את הבוקר בסיור מודרך בקטאניהFree Tour Catania   המדריכה סיצילאנית עצבנית ונמרצת מספרת לנו על ההיסטוריה של קטאניה העיר השחורה (של בזלת געשית) ולבנה (של אבן גיר מסירקוזה), ההיסטוריה שלה מימי היוונים, עד לבניתה מחדש במאה ה 18 ועד ימינו. על מגיני העיר -  הפיל ואגאתה הקדושה ששומרים עליה מפני רעידות אדמה והתפרצויות געשיות. על האוכל המקומי וחשיבותה של קטאניה כמרכז כלכלי. מסיימים את הסיור בשוק הדגים ממש מתחת לדירה שלנו ומספיקים לפני שנסגר להצטייד במצרכים לליל הסדר -  דגים כמובן, ירקות מופלאים ועוף למרק (את הקניידעלך שכחנו בארץ). עולים לחדר לנוח ולהתכונן לליל הסדר. בערב ליל הסדר סבא אלישע שולף מהמזוודה מצות, אגדות, חרוסת וחזרת וכל מה שדרוש לקיים סדר כהלכתו.

למחרת נוסעים ל Siracusa עיר הולדתו של ארכימדס. יוחאי חולה אבל לא מוותר, נטע נוהגת והוא מוטל מעולף במושב הנוסע. כמה כדורים והוא מצליח לשרוד את הביקור במוזיאון ארכימדס.במוזיאון מדריכה נפלאה (היינו מגייסים אותה כמורה לפיסיקה בחטיבה) מסבירה על איך פיתח ארכימדס את הרעיון של נקודת משען ("תנו לי לנקודת משען ואזיז את העולם") ואיך העקרון הזה התפתח לגלגלות, גלגל השיניים ועד לאופניים ולמכונות המלחמה שפיתח ארכימדס בהגנה על העיר מפני הרומאים. כל זה היה יצירתי וחדשני מאוד אבל לא הספיק לתושבי סירקוזה להגנתם. לאחר מצור של שנתיים ופלישה רומאית בערב חג כשכל החיילים שיכורים העיר נפלה. משם לאתר הארכאולוגי הסמוך, מבקרים בתיאטרון היווני שנשתמר להפליא ומשמש להצגות ומופעים עד היום, האמפי תיאטרון הרומאי ששימש לקרבות גלדיאטורים וחיות פרא וגם מחצבות הענק שמהן כרו את כל האבנים ששימשו לכל הטוב הזה ובהמשך שימשו גם כבית כלא בו ניתן היה לשמוע את החלשה שבלחישות האסירים. משם ממשיכים לאי Ortigia עוצרים לגלידה מעולה וקפה מצויין בDolceria Nuova  ממשיכים למקדש אפולו, לכיכר העיר ולמיסה בכנסיה הבארוקית מהמאה ה-18 והכי חשוב ג'ל גבות של ניקס ליעלה. את הערב מסיימים בארוחת שאריות ופיצה TA בדירה.

למחרת יוחאי גוסס ונשאר בדירה. השאר נוסעים להר הגעש Etna. אלישע נוהג ונטע מנווטת. מגיעים להר בצהריים מעונן וקר מאוד, בקושי מוצאים בערפל את החניון והרכבל. משלמים על החניה בקיוסק (כדאי לכל היום), הילדים משחקים קצת בשלג ומחפשים בערפל הכבד את הכניסה לרכבל. מחליטים לטפס למעלה ולהצטרף לסיור מאורגן בסביבת הלוע. מגיעים למעלה וקפואאאאא, מסתבר שהסיור הבא יוצא רק בעוד 40 דקות, נאספים בקפה, שותים משהו חם ויוצאים. על ההר שכבה עבה של שלג ,נוסעים "בחתול שלג" מין קומנדקר, והנהג מנווט ביעלות בשבילים המפולסים. מצטלמים על רקע השלג, הלוע המעשן והעננים, שומעים הסבר קצר על ההתפרצות המשמעותית האחרונה בה הלבה זרמה באיטיות, הגיעה עד הכפר ב 2002 אבל לא הרגה אף אחד. בדרך חזרה לרכבל ערפל כבד עוד יותר, החתול נוסע באיטיות, למטה כבר התבהר, פתאום רואים את החניון ודוכני המזכרות, הילדים מפשירים לאט לאט. מתחילים לרדת חזרה הימה לקטאניה, עוצרים בדוכני "נחלת בינימין" שלפני שוק הדגים ומצטיידים בכמה מזכרות, נטע ויעלה עוד מספיקות לבקר ב Sephora  לפני הסעודה האחרונה שלנו על האי. נפגשים בטרטוריה שמחה וצבעונית לארוחת שישי חגיגית של סלטים ושני דגים עצומים בעגבניות וצלפים. מקנחים בגלידה אחרונה בהחלט לפני הנסיעה הביתה. למחרת אריזות ולשדה, כמה כיף שזה רבע שעה מהעיר כולל עצירה לתדלוק! נעמה לנו קטאניה על כיכר היפה שלה ושוק הדגים מחלון חדרנו, השמש, האוכל והאנשים האדיבים ומאירי הפנים. עוד נשוב!

מידע שימושי

מקומות לינה

אגריג'נטו La Terrazza di Empedocle במרכז אגריג'נטו, נוף מרהיב למפרץ ולעמק המקדשים מרחק הליכה מהמרכז, ארוחת בוקר נפלאה ומארחים מקסימים ולבביים מאוד מאוד

טאורומינה A'Coffa - Rooms&Breakfast מיקום מעולה ומרכזי, מרחק הליכה מתחנת השאטל שמגיע לחניון LUMBI, ארוחת בוקר מפנקת

סטרומבולי Il Gabbiano Relais in Stromboli - לא הגענו... למרות תנאי הביטול (ללא החזר) הסכימו לזכות אותנו ב 50% בגלל מזג האוויר

קטאניה Sant'Agostino Luxury Apartmentsמיקום מעולה!!! ממש צמוד לכיכר המרכזית, נוף לשוק הדגים, מטבח מאובזר,2 חדרי רחצה בכל דירה, מושלם לשתי משפחות

ליפארי  Diana Brown B&B Affittacamere-לא תכננו, מצאנו אותם בבוקינג והתקשרנו ישירות (חסכנו כמה עשרות יורו) מאוד לבביים, מרחק הליכה מהנמל, ארוחת בוקר מפנקת מאוד

כל מיני

חניה מחוץ לטאורומינה: חניון LUMBI , יש שאטל חינמי לעיר בכל כמה דקות, מומלץ להגיע עם מעט ציוד

מעבורת לאיים הליפאריים: https://www.libertylines.it/ חניה ברחובות הסמוכים בכחול, או בחניון, נהגי המוניות בכניסה לרציף מכווינים לכתובת החניון. לוקחים את המעבורת מכאן  אפשר לקנות כרטיסים בדלפק של ליברטי ליינס (מאוד מסודר שולחים כרטיס אלקטרוני לנייד) או להזמין מראש באתר שלהם.

רכבל לאתנה: חונים בחניון, חשוב לקנות כרטיס חניה לכל היום בקיוסק הסמוך כי מחלקים דוחות, מי שחי על הקצה יכול לחנות בצד הדרך ללא תשלום. את הרכבל לוקחים מכאן  בערפל קשה למצוא אותו אבל הצלחנו. מאוד מומלץ לקחת גם סיור שכולל נסיעה בחתולי שלג והסבר באנגלית מעט עילגת חווייתי מאוד ומרהיב. כדאי לשאול למטה לגבי שעות הסיורים, אנחנו נאצלנו לחכות 40 דק.